неділю, 1 листопада 2015 р.








РОЗРОБКИ ВИХОВНИХ ЗАНЯТЬ























                                                                  Копич Іван Іванович,
                                                                   класний керівник 9 класу
 Росішківської загальноосвітньої                       школи І – ІІІ ступенів


2015


Розробка відкритого виховного заходу, присвяченому річниці Незалежності України


Моя Україна –   вільна
(7 клас)
Мета: поглиблювати уявлення учнів про Батьківщину; розвивати громадянські якості школярів.
Обладнання: карта України; зображення герба, прапора; малюнки, кросворди.
І. Активізація уваги учнів.
Робота над віршем.
У всіх людей одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас , людей, без батьківщини.
ІІ. Оголошення теми.
Сторінка 1. «День народження».
1.  Бліц-турнір
-       Як називається країна, в якій ми живемо?
-       Хто ми? Як зветься народ України?
-       Назвіть столицю нашої держави.
-       Скільки тобі років? Коли твій день народження?
-       А чи може бути  день народження у держави? Коли його святкують? Скільки років нашій країні?
- Україна – європейська держава, назвіть її сусідів.
2.     З’ясування поняття «незалежність»
-       Доберіть синоніми до слова вільна
-       Складання асоціативного куща:




 




НЕЗАЛЕЖНІСТЬ

Сторінка 2. «Державні символи України».
1.     Розгадування кросвордів.


П








Р





А







П







О



Р






1. Національний символ України. Його дарують, ним обмінюються у Великодні свята                  (писанка).
2. Дерево – національний символ України. Оспіване у народних піснях, віршах, воно освячується у церкві перед Великоднем і зберігається у домівках як засіб від злих сил                  (верба).
3. Кущ – символ дівочої вроди, оспіваний в народних піснях     (калина).
4. Поширене в Україні дерево, з яким в українських народних піснях порівнюють українських дівчат      (тополя).
5. Чим прикрашають голову українки?   (вінок).
6. Національний символ України, який матері дарують своїм дітям на щастя, на долю, виряджаючи в далеку дорогу       (рушник).


Г






Е







Р








Б





1. Державний символ України – урочиста пісня, яку виконують стоячи під час свят та урочистих подій           (гімн).
2.      Квітка віночка – символ нескореності, незалежності, непереможності (деревій).
3.      Квітка віночка – символ ніжності    (ромашка).
4.      Збірка віршів Т.Шевченка      («Кобзар»).
2. Розповідь учнів про значення державної символіки.
Поетична хвилинка про державну символіку (підготовлені учні читають вірші).
Сторінка 3. «Славетні українці».
-   Чому кажуть, що найцінніший скарб держави – це люди?
-   Кого із сучасників, відомих людей України ви знаєте?
1.      Створення галереї імен видатних українців (розгадування кросворда «Наша слава»).


Н











А




Ш














А



С















Л














А














В














А






1. Давній літописець з Печерського монастиря          (Нестор).
2. Мудра княжна, дружина князя Ігоря, яка першою прийняла християнство (Ольга).
3. Кошовий, засновник Запорізької Січі на о.Хортиця, званий Байдою (Вишневецький).
4. Київський князь, якого називали Мудрим    (Ярослав).
5. Гетьман, за часів якого козаки уславились морськими походами, визволяли полонених з невільничих ринків, побували в Цареграді (Сагайдачний).
6. Гетьман, його ім’я Богдан, означає «даний Богом» … (Хмельницький).
7. Останній кошовий Запорізької Січі – Петро…      (Калнишевський).
8. Геніальний поет, художник, філософ – Тарас (означає «бунтівний») (Шевченко).
9.      Геніальна поетеса, яка прожила 42 роки, 33 з них – плідно працювала на літературній ниві, взявши з дитинства за правило: «Я була молодою горда. Щоб не плакать – я сміялась» (Леся Українка).
Сторінка 4. «Народ скаже, як зав’яже».
Гра « Закінчи прислів’я»
Рідна сторона – мати рідна, чужа – …    (мачуха)
Тільки в ріднім краї солов’ї …                 (співають)
Висновки.
Метод «Прес».
Чому Україна є незалежною, вільною державою?
-        « … тому, що …»
-       « …, наприклад, …»
Теоретичний блок
Учень.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родилися, - завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знає в житті.
У рідному краї і серце співає,
Лелеки здалека нам весну несуть,
У рідному краї і небо безкрає,
Потоки, потоки, мов струни течуть.
Тут кожна травинка і кожна билинка
Вигойдують мрії на тонких вітрах.
Під вікнами мальви, в саду – материнка,
Оспівані щедро в піснях.
        
Пам’ятаймо, чиї ми сини,
Коли будні на серці чи свято,
Знову бачиться із давнини
Україназажурена мати.
І зруйнована бачиться Січ,
Де мій пращур лежить серед поля,
А йому похилилась довіч,
Наша ненька, немов  та тополя.
Вчитель. У глибину століть сягає історія нашого народу. Україна виплекала Запорізьку Січ, славетну Києво-Могилянську Академію, виколисала велетнів сили і духу – таких як Петро Сагайдачний, Богдан Хмельницький, Іван Сірко, Григорій Сковорода, Устим Кармелюк, Юрій Дрогобич, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка, Михайло Грушевський. Цей перелік, можна продовжити й іменами наших сучасників, які примножують славу Батьківщини-красуні.
Ми українці від Тараса,
Мазепи й Сковороди...
Було сліз більше, ніж води.
Нас голодом не раз морили,
І в очі населяли страх.
Та наші мовчазні могили
Куди не глянь по всіх світах....
Тут українські юнаки
За Україну полягли в страшну годину,
Тут розпинали не Христа
Тут розпинали Україну.
Так їх багато полягло
За честь, за волю, України,
Щоб вільно, радісно жилось
На цій землі онуку й сину.
Вчитель. 24 серпня 1991 року Верховна Рада прийняла Акт проголошення незалежності України. А 1 грудня Акт було підтверджено Всеукраїнським референдумом. Ці історичні кроки визначили волю українського народу, його право на самовизначення, передбачене Статутом ООН та іншими міжнародно-правовими документами.
Учень.
Святковий день двадцять четверте серпня,
Так хочеться усмішок і пісень.
Віднині Україна незалежна.
Запам'ятайте, люди, світлий день!
Здійснилась давня заповітна мрія,
Бажання і надія поколінь.
Це почуття свободи серце гріє
І піднімає думи височінь.
Давайте ж станемо пліч-о-пліч, всі народи,
Щоб славу України відродить.
Щоб дружно жити, в радості і згоді,
Ми України сестри і брати
Учень. Україна – одна з найбільших європейських держав, її площа – 603,7 тис. км2. Із заходу на схід вона простягається на 1316 км, а з півночі  на південь – на 839 км.
Під рідним небом жайворон співа,
Я радий знати тих пісень слова.
Я слухав, чув: співала та пташина
Одне святеє слово: Україна.
На ріднім полі шепчуть колоски.
Я радий знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово «Україна».
Учень. Населення України становить близько 46 мільйонів чоловік. Багато українців живуть в інших країнах світу.
У ріднім краю зелен-гай шумить.
Я знати радий, про що він мріє-снить.
Я слухав, чув, як кожна деревина
Шуміла ніжно слово «Україна».
Вчитель. Кожна держава, маючи свою історію, має й свої історичні святині: герб, прапор, гімн. У 20-ій статті Конституції України зазначено: «Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України».
Герб держави символізує мир, творчу працю, спорідненість поколінь. Є близько 40 версій про походження тризуба. З деякими нас познайомлять наші учні (виступи-проекти учнів).
Державний Прапор символізує суверенітет. Синій і жовтий кольори стяга – означають чисте, мирне небо та пшеничне поле.
(Звучить Гімн України).
Вчитель. Слова національного гімну «Ще не вмерла Україна» написав в ХІХ столітті відомий український поет Павло Чубинський. А слова на музику поклав видатний композитор Михайло Вербицький.
Учень.
На білому світі є різні країни,
Де ріки, ліси і лани…
Та тільки одна на землі Україна,
А ми її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть..
Та тільки одну батьківщину
Ми маєм…її Україною звуть.
Вчитель. Україна складається з різних регіонів: Буковина, Волинь, Полісся, Таврія, Донбас…Але найкраще, наймиліше те місце, де ми народилися і виросли. Діти приготували творчі роботи, в яких розповіли про свою маленьку батьківщину. (Учні знайомлять зі своїми роботами).




Ігровий блок
Гра «Славетні українці».
На аркуші паперу записані прізвища відомих українців. Завдання: записати їх рід діяльності.
Наприклад: Т.Шевченко (поет), В.Кличко (боксер), М.Гоголь (письменник), С.Крушельницька (співачка), С.Корольов (конструктор),  К.Білокур (художниця), М.Приймаченко (художниця), В.Лобановський (футбольний тренер), С.Бубка (спортсмен), М. Амосов (лікар) тощо.

Гра «Най-най…».
Зараз ми дізнаємось про найбільше, найширше, найглибше, найнезвичайніше, чим багатий наш рідний край.
Кожна правильна відповідь – 1 бал.
·Найбільше місто України (Київ).
·Найбільша річка України (Дніпро).
·Найглибше озеро (Світязь на Волині).
·Найбільше озеро (Ялпуг в Одеській області).
·Найбільше море, що омиває Україну (Чорне).
·Найвища гора (Говерла в Карпатах).
·Найстаріше дерево (1300-річний дуб у Рівненській області).
·Найвище дерево (модрина заввишки 54 м в м. Рахові на Закарпатті).
·Найбільша тварина (зубр, маса якого перевищує 1 т, живе в Карпатах).
·Чемпіони з боксу (брати Кличко).
·Чемпіон зі стрибків із жердиною (С. Бубка)
·Найбільший літак («Мрія», АН-255)
Оголошення переможців.




Учень.
Що то, діти, за країна –
Неба синього блакить,
На ланах у серпні жито
Стиглим золотом блищить?

У якій, скажіть, країні
Клімат лагідний, м’який?
Бог відводить буревії,
Негаразди всіх стихій?

Люди мудрі, працьовиті
У країні тій живуть.
На чуже не зазіхають
І свого не віддадуть.

У якій іще країні
Так земля родить охоча?
Наче пісня солов’їна –
Мова ніжна і співоча?

Гори є і полонини,
Є моря, річки, ліси…
Загалом, то є країна
Невимовної краси!

Гордо, голосно, дитино,
Ти назви ім’я країни,
У якій, хвалити Бога,
Народився і живеш.

Їй дочкою є чи сином
І, коли ти підростеш,
Будеш їй творити славу,
Розбудовувать державу.

Отже, зветься ця країна,
Незалежна і єдина –
Наша ненька – Україна!
Гра «Українці-патріоти».
Завдання: знайти і з’єднати частини прислів’їв, пояснити їхнє значення.
Земля там найкраща,
там і рай.
Де рідний край – 
на своєму корені росте.
Кожна травичка
і в жмені мила.
Рідна земля
як своя сторона.
Людина без вітчизни,
де вродився ти!
Нема в світі кращої,
як соловей без пісні.
Гра  «Географічне лото» (знайти відповідники).
Площа України
603,7 тис км2
Столиця України
Київ
Найвища гора України
Говерла
Найбільше озеро України
Світязь
Найбільша річка України
Дніпро
Гори України
Карпати, Кримські
Моря України
Азовське, Чорне
Найбільший півострів України
Кримський
Найдавніше дерево в Україні
тис
Рослина символ Карпат
едельвейс
Найбільший птах Європи, мешкає в Карпатах
чорний гриф
Звір – цар тваринного світу Карпат
бурий ведмідь
Заключна частина. Пдбиття підсумків. Гра «Мікрофон» - Що дізнався нового?
Література
1. Історія України. Короткий огляд. – Дрогобич, 1992.
2.      Конституція України. – К., 1996.
3.      Незалежність України: історичні витоки і перспективи. – К., 1997.
4.      Степан Рудницький. Чому ми хочемо самостійної України. К., 1994.
5.      Терещенко Ю. Україна і європейський світ. – К., 1996.















Родинне свято:
«Добра родина – славна Україна»
( 9 клас)
Тема: Добра родина – славна Україна.
Мета: виховання в учнів шанобливого ставлення до батьків, бабусь і дідусів, членів родини,вчителів, до звичаїв і побуту українського народу; формування в учнів поняття ідеалу в житті, який відповідав би кращим зразкам української  народної педагогіки.
Обладнання: зал прикрашений рушниками, символами України , на столі вироби учнів, колоски, гілки калини, коровай; великий малюнок Дерева Роду.
 У залі запрошені родини, вчителі. Звучить пісня «Веселкова»

Учитель. Дорогі діти, шановні батьки, дідусі і бабусі,вчителі!Сьогодні ми зібралися з вами на свято родини.
Родина, сім»я – це найдорожче для кожної людини. «З родини йде життя людини»,- говорить народна мудрість. Тут людина робить свої перші кроки, звідси вона виходить у широкий світ. У сім»ї вона навчається любові  і добра, у сім»ї вона  вчиться шанувати свій рід, свою землю, берегти пам»ять свого роду.
Учні.
1.Україна – це земля наших батьків, предків.
2.Пам»ять поколінь… Це жива історія українського народу.
3. Адже з родовідної пам»яті, з любові і поваги до членів родини виростає любов до народу, до рідної мови, до землі, де ти народився і живеш.
4.Мати, мова, Батьківщина –
   Ось і вся моя родина,
    Батьківщина, мати, мова –
   Три цілющих вічних слова.
    Батьківщина, мова,  мати –
    Нас повік не роз»єднати.
(звучить пісня «Вийде сонечко» )

Учитель. Видатний український педагог К.Ушинський писав: «Важко виразити словами те особливе, світле щось, що народжується в нашій душі, коли ми згадуємо тепло рідного сімейного гнізда». Завжди створювала затишок і лад у сім»ї жінка, тому і називали ії берегинею сімейного вогнища.
Учень. Мама! Найдорожче слово в світі.
            Де б не був ти, що б ти не робив
            Назавжди вона твій шлях освітить
            Ніжним серцем відданим тобі.

Учитель. Мама… Заплющ очі  та прислухайся. І ти почуєш ії голос. Він живе в тобі, такий знайомий,  рідний. Його не сплутаєш ні з яким іншим. Навіть коли стаєш дорослим, завжди пам»ятаєш мамин голос, мамині руки, мамині очі.
Учень.
Моя люба мати.
Калиновий цвіт,
В  тобі, рідна мати,
Весь мій любий світ.
В тобі  - моє щастя
В тобі  - моя ціль.
Моє – твоє горе,
Моїм є твій біль.

Ти – мій скарб найбільший,
Ти – мій цвіт живий,
Ти – моя перлина,
Скарб мій дорогий.
Бережи мене ти
Від лихих тривог
Хай благословить тебе
З неба Господь Бог!
Учень. Мені часто доводилось стежити за мамою,та найчастіше  зір ловив ії руки. Вони завжди невпинно працювали. Немає, либонь, такого, чого б вони не вміли. Материні руки готують, печуть хліб, тістечка, годують дітей, миють посуд, доглядають за тваринами, тримають сапу на грядках, шиють, латають, обіймають, голублять, пестять.
Учень. Здається, увесь світ потребує уваги й роботи материнських рук. Вони ні коли не стомлювались і не відмовлялись.
Учень. А ви коли-небудь чули, як пахнуть материні руки?
Учень. Вони завжди чимось пахнуть: то свіжовипраною та випрасуваною білизною, то борошном і гарячим хлібом, а то кропом і петрушкою, огірками і помідорами, яблуками і медом, а то й просто осінню, весною, літом коли холодно і сніжно…

Учитель. Діти , ми у великому боргу перед матір»ю і за пісню, і за недоспані ночі, і за натруджені руки і за все, все,  все… І зрештою, давайте зробимо ваших мам щасливими. Не робіть, мамі боляче, своїми словами і вчинками, віддячте ій за ії працю і турботу про вас. Мати – це вічність життя. Говоріть своїм мамам лагідні слова щодня, щогодини.
( діти вручають подарунки мамам, звучить пісня «Мамо» )

Учитель. Мати і батько з давніх - давен були, є і будуть два сонця гарячих, що дарують нам тепло, ласку і надію. Батько в родині – приклад для синів, слово його завжди було законом. Кажуть, що дітей потрібно любити так, щоб вони цього не знали. Саме такою є батьківська любов.
Учень.
Батьку любий, тату милий,
Нинішньої днини
Ти прийшов до нас на свято
Нашої родини.
Ми тобі складаєм нині
Щире побажання,
Щоб прожив ти многії літа,
І не знав страждання
Щоб ти вивів нас у люди
Та втішався нами,
Щоб гордитись міг своїми
Донями й синами.
Учитель. Кожна родина – це окремий світ, з його болями, тривогами, радостями і печалями. Адже життя кожного з нас  - це ненаписана книжка. В.Сухомлинський стверджував: «  У сім»ї шліфуються  найтонші грані людини-громадянина, людини – трудівника, культурної особистості, у сім»ї закладається  коріння, з якого виростають потім гілки і плоди». Сьогодні наша зустріч – це одна із тих сходинок до нашого зближення, до родинного єднання.
Учень.
Як мені вас не любити,
Батьку рідний, нене,
Та ж ви мене згодували
Щирими руками.
Ой нема ніде то в світі,
 Як в батька і мами
Учень.
Батько розуму навчає,
Мати приголубить.
Ніхто мене так на світі,
Як вони не любить.
Дай же, Боже, щоб я виріс,
В школі гарно вчився,
Щоб я батькові і ненці
Добре відплатився.
 (Звучить пісня «Що посієш – те й  пожнеш»)
 Учень. Хто підмурок сім»ї тримає ? Хто закладає фундамент довговічності для родини? Безперечно , батько і мати, між якими існує злагода і гармонія, любов і взаєморозуміння.
Учень. Кожна родина має свої обереги, своїх берегинь, що бережуть рід від лиха, від всього злого. Берегині, обереги роду – це дідусі і бабусі – найстарші наймудріші люди роду. З давніх – давен в родинах так велося: слово-порада старших – то був закон для дітей.
Учень. Серед нас присутні наші дідусі, бабусі, які теплоту  батьківської любові , естафету родинних  справ передають своїм дітям. Свою любов передають нам онукам.
Цілую бабусі натруджені руки,
Що знали в житті і любов , і розлуки,
Що вміють такий смачний хліб випікати
І людям добро завжди дарувати.
Безліч в бабусеньки з нами турбот,
Треба зварити нам борщ і компот.
Шапочку треба теплу зв»язати.
Пісню веселу нам заспівати
Учень. Наші бабусі - невтомні трудівниці Вони і шиють, і в»яжуть, І печуть смачні пиріжки. Сьогодні ми бачимо виставку їх чудових виробів. Вони вміють все, то ж зараз наші бабусі розкажуть таємниці своєї майстерності.
Учень
Любий добрий наш дідусю,
Ми – твої внучата,
Прибігаємо до тебе,
Щастя побажати.
Хоч твоє волосся сивиною
Густо посріблилось
Ти для нас, дітей маленьких
Другом залишився
Учень. Як говорить народне прислів»я: «Хто бабусю й дідуся має, той потіху знає». Важко сказати, яку ж роботу не могли б виконати наші бабусі і дідусі. Все в них виходить!
Учень. Слово дідуся не таке суворе і вимогливе як батькове, та дідусева наука не забувається ніколи.Дідусі вміють завжди заспокоїти і дати мудру пораду.
Хто ж як не дідусь розкаже казочку про ведмедика – хвалька!
 
Щоб у вас бабусю, дідусю не боліли ручки,
То ми вам поможем, ваші рідні  внучки.
Учень. З давніх – давен наш український народ славився дотепним словом, веселим гумором. Для вас, любих, ми підготували веселий сюрприз
Учень1.А мій дідусь, а мій дідусь здоровий,
Учень2.А мій дідусь розумніший. Отак!
Учень3. А твій дідусь крикливий
Учень4.А твій дідусь лінивий!
Учень1.А мій дідусь,щедріший , бо твоєму позичає гроші.
Учень2.А мій дідусь хитріший. Бо часто їх не повертає.
(учень звертається до дідуся)
Учень1. Дідусю, допоможи задачу розв»язати…
Дідусь.  А ти над нею думав?
Учень1.Думав.
Дідусь.  І що ти придумав?
Учень1. Краще у тебе спитати, аніж у Юлі списати.
(Діти показують гумористичні сценки)
«Допомогли»
Гануся і Марійка йшли із школи. Якраз бабуся несла воду
-         Давайте ми вам допоможемо!
-         Прошу - радо сказала бабуся.
-         Дай я понесу - схопилася за відро Марійка
-         Ні я! – заперечила Гануся
-         Чому ти? – розсердилася Марійка.
-         А чому саме ти? – відповіла Гануся.
-         Я взяла перша – наполягає  Марійка.
-         Не дам бо я хочу - Гануся
-         Дай мені – Марійка
Бабуся чекала , чекала ,слухала-слухала, як дівчата сваряться, нарешті взяла відро і сама понесла додому. А Гануся з Марійкою цього навіть не помітили.
«Виправдався»
Хлопчик повернувся зі школи додому.
Глянула мати, а нова його шапка подерта і вся в грязюці.
-         Це що?
-         Та це хлопці…
-         Що хлопці?
-         Скинули з мене шапку і почали у футбол грати.
-         А ти ж де був?
-         На воротях стояв!
«Відпочив»
Батько та мати поїхали з дому, а Данилко лишився на господарстві, до школи не пішов. Раптом телефонний дзвінок. Данилко впізнав по голосу свою вчительку
- Чому сьогодні Данилко не прийшов до школи?
- Тому, що він захворів
- А хто це розмовляє зі мною?
- Мій тато.
«Учнівська логіка »
- Помий, Василько, руки! Як ти підеш у школу з такими руками? - каже мати
- Та це не обов'язково.
- Як то - не обов'язково?
- Бо я у школі ніколи руки не піднімаю.
«Знайомство»
У дворі школи грається першокласниця Оленка. До неї підійшов незнайомий хлопчик, який їй сподобався. Оленка вирішила познайомитись.
- Як тебе звуть? - питає.
- Данько.
- А яка у тебе сім'я?
- Я ще не жонатий.

«Мовчальники»
Була в чоловіка й жінки така звичка: коли посваряться один з одним, тиждень не розмовляють.
Прийде чоловік з роботи додому, а на столі аркуш паперу лежить, а на ньому написано: «хліб на столі, борщ і голубці в духовці, компот у погребі». Наїсться він і пише відповідь: «дякую, я їду на збори»
Одного разу приходить чоловік додому і пише дружині: «розбуди мене о шостій годині ранку, я їду у відрядження». «Добре »- відписала та.
Ранком прокинувся чоловік , а вже восьма година. Як закричить на дружину:
-         Чого не розбудила?
А дружина мовчки показує йому на ліжко. Там на подушці лежить великий аркуш паперу, а на ньому написано : «Вставай! Вже шоста година.»
Відтоді вони і кинули цю звичку.

 (Звучить пісня «Пісенька Джури»)
Учені.
Спасибі Вам , хороші наші бабусі, дідусі, татусі й мами,
Що ви тут сьогодні з нами.
Хай роки ідуть, а чоло не сивіє
Онуки ростуть, а душа молодіє.
Хай щастям і сміхом повнить ваш дім.
За ласку й турботу низький вам уклін!
Спасибі Вам, рідні, за щастя ясне,
Що дали ви світу дитятко своє.
Спасибі Вам за роботу
За руки Ваші і турботу
І вся весела дітвора
  Вам зичить щастя і добра!

Учитель. Ви бачите на плакаті – родовідні дерева наших родин. Крони цих дерев – буйні і розкішні. Але дерево роду не буде квітувати і зеленіти, якщо ми підрубаємо його корені, якщо втратимо пам»ять роду. Знати свій родовід, зберігати про нього пам»ять – це наш обов»язок не лише перед минулим, але й перед майбутніми поколіннями. Бо доки існує життя на землі, доти роду  людському нема переводу.
    Життя наших дітей , а отже і ваше життя дорослих пов»язане з школою. Бо тут вони отримують знання, привчаються до фізичної праці, отримують перший життєвий досвід. І ми не можемо не згадати тих, хто допоміг їм відчути себе самостійними особистостями, справжніми громадянами своєї Батьківщини.
Учні
Першу вчительку
Ми не забудемо ніколи,
Вона для нас неначе символ школи,
Неначе друга ненька,
А ми були беззахисні маленькі,
Як у гніздечку пташенята
Безпомічні безкрилі соколята,
Вона вже сива і в літах,
Мов гордовитий мудрий птах,
Була до нас сурова й справедлива
Вимоглива і клопітлива
Вона навчила нас читати
І рахувати, і писати,
У світ знань привела
За це і честь ій , і хвала!

Учитель. Запрошуємо до слова першу вчительку наших учнів Ліду Василівну
Учні
Бажаємо здоров»я, як крица міцного,
Будьте душею завжди молоді,
Хай Вашу долю освітлюють зорі,
А щастя рікою вливається в дім.
Хоч було тривог в житті немало
Та не будемо згадувать сумне
Бо горить в душі іще багаття,
Вогонь горить  - це головне.
На довгий вік, на многії літа
На шану від людей, тепло родинне,
Стелися, доле, крізь усе життя,
Лише добром для доброї людини.
Нехай старання ваші і труди
Примножать успіх нашій школі
Живіть в добрі і радості завжди,
Та будьте все життя здорові!
(учні вітають вчителів , виконується танок «Сонцем, вітром, дощем»)
Учень.
Вклоняємось всім вам доземно,
Як батьківській хаті з далеких доріг,
Як хлібу, що матінка чемно
Кладе на вкраїнський рушник.
Бо ж нашому роду нема переводу,
Хай пісня єднає коріння святі,
Дай, Боже, нам віру і братню згоду
На довгії роки, на вічні віки!
( діти підносять хліб і сіль найстаршому представникові роду)
 Людське безсмертя з роду і до роду
Увись росте з коріння родоводу,
І тільки той, у кого серце чуле,
Хто знає, береже минуле
І вміє шанувать сучасне,
Лиш той майбутнє
Вивершить прекрасне!

Учитель. Скільки гарних слів побажань, скільки цікавого ви почули від ваших рідних. Все, що залишилось на згадку від старших поколінь – їхня мудрість, поради, хатні речі – оберігають кожного з нас і звуться оберегами. Батькова хата, мамина пісня, дідусева казка, бабусина вишиванка,- все це наша родовідна пам»ять, символи України, наші обереги, наші духовні орієнтири. Тож хай вашому роду не буде переводу!
Учень.
Вже скінчилось наше свято,
І прощатись нам пора.
Ми бажаємо вам любі,
Щастя, миру і добра!

А заключним акордом нашого свята хай буде пісня!
(Звучить пісня  «Родина» )













Година спілкування з елементами тренінгу                                             « Людиною бути – це мистецтво»
( 9 клас)
 Мета: навчити учнів уникати конфлікту у житті, вміти спілкуватися, дружити між собою; розвивати в дітях загальнолюдські чесноти; вчити дітей сприймати ситуації, аналізувати їх і знаходити шляхи виходу з проблемних ситуацій; виховувати товариські стосунки.
Тип : Година спілкування з елементами тренінгу .
Обладнання: малюнки, висловлювання «Самовиховання - творення себе» (народна мудрість), « Найсильніший, хто володіє собою» (Сенека ).
         Епіграф:    Людиною стати - це мистецтво.
Новаліс
                                 ХІД ЗАНЯТТЯ
Учитель: Усі ми люди на цій великій Землі. Всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Та об'єднує всіх в одне ціле, яке називається словом -  « людство » - те, що народилися ми із лона матері. І для кожного з нас, мабуть, найріднішим, найдорожчим є, насамперед, - родина, батьки. Дорогими також є дім, у якому живемо, вулиця, школа, село, знайомі. Усе це - наша Батьківщина, а у широкому розумінні - Україна.
Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. Спочатку вони встановлюються у сім'ї батьками, потім - ровесниками у дитсадку, школі. Чим дорослішою стає людина, тим більшою є кількість норм, яких вона має дотримуватися. Отже, у суспільстві кожен має не тільки права, а й обов'язки. Ці норми і правила не виникли сьогодні, вони формувалися протягом тисячоліть. Розкриємо Книгу  книг – Біблію і прочитаємо    такі рядки :
 «При старших годиться мовчати, старшим підкорятися, з рівними і молодими мати згоду і бесіду вести без лукавства, а ще найбільше розумом вбирати, не лютувати словом, не ганьбити нікого в розмові, не сміятися багато, очі тримати до низу, а душу вгору... Не хвалю я ні себе, ні своєї сміливості, а хвалю я силу Творця і прославляю милість його за те, що він мене... не лінивим створив, а на всі людські діла достойним».
Учитель: Отже, норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.
Але коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.
(з'являється хлопчик, що грає роль конфлікту. Одягнений у буденний одяг, до якого прикріплені сценки із сваркою, суперечкою).
Конфлікт: Ви мене згадали, от я і прийшов.
Учитель: Згадали, то згадали, але ми не запрошували у гості до школи.
Конфлікт: Певна річ. Щоб я, його величність, Конфлікт, чекав персонального запрошення... оце вже ні. Я всюди: в школі, дома, у спортзалі й кінозалі, ну скрізь-скрізь.
(приходить Етика)
 Етика: Зачекайте. Зачекайте. Я вам сьогодні знадоблюсь,
І завтра також буду з вами, дивіться, яка я:
гарна, чемна, вихована, всюди налагоджу стосунки поміж вами
Та й просто вас навчу, як бути доброю людиною; дружити, в дружбі - сила.
Візьміть ці прутики хутчіш, зламайте і ...
(Діти переламують прутики)
Тепер всі половинки мені дайте, зв'яжемо їх тугіше в пучок.
А ну, Конфлікт, тепер зламай.
(Конфлікт силкується переламати в'язанку)
Отож-бо й є: «У дружбі - сила».
Учитель: А ми сьогодні спробуємо аналізувати ситуації, дії, навчимось також міркувати.
Отож, Конфлікт - наш гість.
Діти, спробуємо  його ми розв'язати.
Щоб на добро всі справи повертати.
Давайте визначимо значення слова «КОНФЛІКТ»
Слово дослідникам: Конфлікт - слово латинського походження, в перекладі означає «боротися разом». Під ним розуміють зіткнення протилежних інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру суперечку в спілкуванні, неспівпадання інтересів.  (Слайд  )
Учитель: А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми.
 Пропоную вам розглянути декілька ситуацій і розібратися, яка з них може стати причиною конфлікту . « Знайди істину»
Простежимо такі ситуації.
Ситуація 1: У класі хтось розмалював. Коли класний керівник помітив це, то почав вимагати від учня, який за нею сидів, пояснень: навіщо він це зробив? Учень відповів, що зробив це не він. Класний керівник наполягав на тому, що учень - господар свого робочого місця, і повинен слідкувати за тим, що твориться з його партою.
·                     - Чи можемо ми сказати, що виник конфлікт між класними керівником і учнем?
·                     - Яка виникає проблема? (Збереження шкільного майна).
·                     - Місце конфлікту (Школа)
·                     - Як би ви вирішили цю проблему?
Ситуація 2.Уяви, що ти  разом з друзями знайшов загублений вчителем листок. На ньому – розв’язання завдань завтрашньої контрольної роботи. Друзі сказали тобі, якщо не скажеш вчителеві, то всім забезпечені хороші оцінки з контрольної роботи. Як ти зробиш?
 Ситуація 3. Ніна прийшла із школи. Пообідала. Перевдягнулась. Пригадала, що мама просила вимити підлогу і начистити картоплі. Часу було ще достатньо, щоб виконати роботу до приходу матері. Саме в цей момент прийшла подруга Катруся. Пішли погратись. І... загрались. Ніна повернулась смерком, коли мама була дома.
Як ви думаєте, чи виникне конфлікт  і між ким у цих ситуаціях?   
·                     - Ваші дії в такій ситуації, щоб уникнути конфлікту.
Учитель:  Пропоную вам прослухати інформаційне повідомлення « Як  подолати конфлікт»
« Інформатор»  Конфлікт – це норма, тут нічого не можна змінити. Людина приречена на конфлікти з першого дня життя. Конфлікти "створюються" людьми, вони — його сторони й учасники, як та сила, яка може і прагне побачити в його діях динаміку суспільного прогресу.
    З початком вивчення цього складного психологічного явища не вщухають суперечки про те, що є конфлікт — благо чи зло. Ряд психологів стверджують, що конфлікт це благо, тому що він:
   - сприяє підвищенню ефективності діяльності;
   - іноді може згуртувати колектив проти зовнішнього тиску.
Прихильники іншої точки зору стверджують, що конфлікт це зло, тому що він:
   - веде до погіршення соціально-психологічної атмосфери;
   - підвищує нервозність людей, призводить до стресів;
   - відволікає увагу багатьох людей від виконання безпосередніх службових обов’язків.
На мій погляд, праві й ті й інші, тому що конфлікт — це надзвичайно складне та суперечливе психологічне явище, до глибинних причин виникнення та розвитку якого вчені тільки приступають. При всіх плюсах і мінусах конфліктів вони неминучі, більше того, найчастіше необхідні. Іноді без них проблема так і не вирішується.
“Жизнь - процесс решения бесконечного количества конфликтов.
Человек не может избежать их. Он может только решить,
участвовать в выработке решений или оставить это другим”
Б. Вул.
Як на мене, краще все – таки „брати участь у виробленні рішень”, а не залишити це іншим. Отже, спробуємо окреслити зараз найпоширеніші підходи до вирішення конфліктів.
Для початку загальні правила поведінки, дотримання яких дає змогу знизити ризик виникнення і розвитку дисфункціональних конфліктів:
v  намагайтесь адекватно оцінити власну поведінку у конфліктній ситуації;
v  поглянте на ситуацію очима іншої людини;
v  уникайте виносити роздуми з приводу дій і висловлювань інших людей;
v  контролюйте свої емоції;
v  залучайте іншу людину до процесу обговорення спірних питань, навіть якщо ви можете взяти ініціативу на себе;
v  враховуйте можливість перекручування інформації при її передаванні;
v  пам'ятайте два правила:  а) не треба хвилюватись через дрібниці;            б) все у цьому житті дрібниці.
Учитель: Можемо сказати, що конфлікти бувають різні.
·                     - Чому люди не можуть жити мирно і не конфліктувати?
·                     - Конфліктувати «страшно» (руйнуються стосунки з людьми, втрачаєш друзів, переживання).
·                     - Яке «клеймо» носить та людина, яка постійно конфліктує? (Поганої, сварливої).
Звернемось до дослідників, що означає слово «Клеймо»?
Дослідник: Клеймо - особливий знак, що стосується людей і предметів.
Учитель: Хочу вірити, що ви не будете мати клейма недоброзичливої, сварливої людини.
А допоможуть вам у житті уникнути конфліктних ситуацій або мудро виходити з них такі правила з Біблії:
1.Люби ближнього, як самого себе.
2.Шануй сам себе, шануватимуть і люди тебе.
3.Люби життя - неоціненний дар Божий.
4.Умій прощати і поважати людину.
5.Будь щедрий на милосердя, співчуття, розуміння.
Учитель: Діти , чи завжди можна уникнути конфлікту . Спробуйте продовжити речення: « Коли я бачу, що назріває критична ситуація, то…. Висловимо міркування з цього приводу.
Відповіді учнів.
Учениця: Вік прогресу, логіки, проблем,
Як може вижить чоловік,
В такий космічний, надпотужний вік,
Летить життя, воно спішить,
Але крізь призму років і століть
З тенет людину не пускає.
Його величність - пан - Конфлікт
(Гість Конфлікт підходить до учениці й уважно слухає)
Й від миті, коли Бог задумав світ,
Причиною всіх бід зробивсь конфлікт.
Пробравсь спочатку він в Едем,
Створивши море там проблем:
Адам і Єва - вигнані із раю.
Неандерталець мамонта вбива,
Середньовічний рицар на турнірі
Честь роду кров'ю омива.
Конфлікти також є й державні.
Складніший - внутрішній конфлікт,
І вірний крок зробити треба,
Щоб зберегти наш рід від бід.
Конфлікт: Я зрозумів свою позицію в житті людей, суспільства. Живу на Землі я давно. І ось приведу істину, яку заховав глибоко у своєму серці, ще у Стародавньому Китаї вважали, що «між небом і землею людина найцінніша», адже вона - істота мисляча.
Учитель: Думаймо над питанням:
І. Моя поведінка - моя особиста справа?
 Вправа «Чарівна скринька»
   Кожен учасник на окремому листочку пише якість якої йому не вистачає для продуктивного спілкування та кидає його у “чарівну скриньку”.
Потім кожен учасник дістає будь-який листочок з якістю із “чарівної скриньки”
Вчитель розповідає, що таким чином діти наче нагороджують дитину якістю яку він(вона) навпомацки витягли з «чарівної скриньки».
Можливі  записи дітей :
·                     1. Дружби та посмішки.
·                     2. Любові до рідних та близьких.
·                     3. Лицарства.
·                     4. Чистоти й порядку.
·                     5. Цікавих справ.
·                     6. Здібностей і талантів.
·                     7. Хороших оцінок.
·                     8. Спорту та здоров'я.
·                     9. Поваги до батьків.
·                     10. Ввічливості.
Учитель: Я вірю, що ми візьмемо у самостійне життя ці якості, тому що по іншому жити неможливо. Зверніть увагу на висловлювання У.Шекспіра «Наша особистість - це сад, а наша воля - її садівниця». Якими ж будемо ми садівниками? Чи принесе сад хороші плоди.
В людському житті ці плоди -  вчинки.
А якими вони будуть? Все залежатиме від особистості. Ще в давнину Гіппократ сказав: «Могутній дух рятує розслаблене тіло». Тому й наше завдання, загартувати тіло не фізично, а, насамперед, духовно. «Найсильніший - хто володіє собою», - писав Сенека. Я вірю, що ми зуміємо стати справжніми громадянами. І у життєву дорогу візьмемо тільки позитивні речі, щоб не обтяжувати себе та інших непотрібним мотлохом.
Будь кришталем, коли ти з каміння,
Будь фіалкою, коли ти рослина,
Соловієм, коли ти пташина,
А любою, коли ти людина.
 Отже, з честю несіть звання людини. Творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.
Дослідники: Візьміть конверти. Розкрийте їх. Ви бачите «сонечка». Одні сумні, інші - веселі і ... байдужі. Визначте, який ваш настрій після виховної години?
  Учитель: Хай сонце зігріває вашу душу,
                   А виховувати вас ще мушу.




 
































Головний життєвий скарб -  ЗДОРОВ'Я
(Заняття 8 клас)

Мета: ознайомити учнів із визначенням понять «здоров'я», «здоровий спосіб життя»; визначити залежність здоров'я людини від соціальних, кліматичних умов, зовнішніх факторів, впливу шкідливих звичок; виховувати прагнення берегти своє здоров'я, як найдорожчий скарб, вести здоровий спосіб життя.
Обладнання: виставка літератури з теми; заготовки з кольорового паперу: сонце з променями; вирізки з журналів (для колажу); прислів'я, записані на окремих аркушах; кульки.

 ( Епіграф: «Головним скарбом життя є не землі,   що ти завоював, не багатства, що у тебе в скринях... Головним скарбом життя є здоров'я, і щоб його зберегти, потрібно багато що знати». (Авіцена.)

                                                  Хід заняття
І. Вступне слово.
У всі часи люди особливу увагу звертали на своє здоров'я, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб і способи зміцнити свій організм і залишатися бадьорими на довгі роки.
Наші предки вважали, що хвороби людям приносять злі духи, або чорні сили (відьми, чаклуни). Ще хвороби пов'язували із карою богів, рятуючись від якої, люди намагалися задобрити їх дарами і жертвами.
Серед своїх богів давні греки з особливою шаною ставилися до бога лікування Асклепія та його доньок — Гігієї та Панацеї. Перша вміла запобігати захворюванням (звідси назва галузі медицини — гігієна), а друга лікувала та зцілювала людей (звідси вислів: «Панацея від усіх бід»).
II. Народна мудрість про здоров'я
Знання нашого народу про здоров'я відобразилися в усній народній творчості: прислів'ях і приказках. Давайте пригадаємо і проаналізуємо їх.
• Здоров'я не купиш — його розум дарує.
• Як немає сили, то й світ немилий.
• Здоровому все добре.
• Подивися на вид, та й не питай здоров'я.
• Бережи одяг, доки новий, а здоров'я — доки молодий.
• Без здоров'я немає щастя.
• Весела думка — половина здоров'я.
• В здоровому тілі — здоровий дух.
• Хвороб безліч, а здоров'я одне.
• Бережіть здоров'я — його в крамниці не купиш.
• Тримай голову в холоді, а ноги в теплі — будеш вік жити на землі.
• Здоров'я входить золотниками, а виходить пудами.
III. Вправа «Коло здоров'я»
Давайте порівняємо наше здоров'я із сонцем. Чому? Тому що сонце зігріває своїм теплом усе живе на землі. Ще сонце нагадує нам коло. А коло — це одна з назв сонця в українській міфології.
( звертаюся до плаката, де символічно зображене сонце. Діти діляться на три групи й отримують завдання визначити, що допомагає людині бути здоровою, з чого складається здоров'я людини, без чого не можна уявити собі здорової людини. Діти пишуть відповіді на кольорових смужках паперу і прикріплюють їх до сонця.)
Давайте тепер спробуємо дати визначення поняттю здоров'я.
(Після обговорення один із учнів зачитує визначення здоров'я Всесвітньої організації охорони здоров'я.)
Здоров'я — це стан повного фізичного, духовного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб чи фізичних вад. Основною метою здоров'я є повноцінне життя й активне довголіття.
Чи будемо ми здорові — великою мірою залежить від нас. Це підтверджують і дослідження вчених: серед чинників, від яких залежить здоров'я людини, яка проживає в цивілізованій країні в умовах миру за' відсутності природних катаклізмів (землетруси, повені, засухи), приблизно 20 % припадає на економічні умови; 20 % — на спадковість і генетичні порушення; 10 % — на розвиток медицини і якість медичного обслуговування, а близько 50 % припадає на спосіб життя людини, на її ставлення до власного життя. Отже, наше життя в наших руках.
Ученими доведено, що людині відпущено для життя на землі від 150 років і далі. А чому ми живемо в кращому випадку 70 і вже в 50—60 років маємо десятки хвороб, які заробили через своє безвідповідальне ставлення до власного здоров'я, лінощі і небажання працювати над собою.
Давайте разом визначимо компоненти здорового способу життя:
1. Заняття спортом, висока рухова активність.
2. Збалансоване харчування та дотримання режиму харчування.
3. Загартовування, яке особливо цінне в дитячі та юнацькі роки.
4. Сприятливий психологічний клімат у стосунках з людьми (тобто збереження психічного здоров'я, що є основою духовного життя).
5. Бережливе ставлення до природи.
6. Улюблена робота.
7. Відмова від шкідливих звичок.
У Японії та Китаї співчутливе ставлення до хворого зовсім не обов'язкове. Навпаки, хвороба там сприймається як показник слабкості не стільки тіла, як духу. Ось чому людина, яка часто хворіє, небажана в будь-якому колективі. Там спрадавна вважається, що сильні духом, а отже, здорові люди не повинні скаржитися на своє здоров'я.
IV. Створення колажів-проектів
Давайте зараз спробуємо стати художниками і створимо колажі-проекти.
(Кожній групі пропонуються вирізки з журналів. Діти створюють колажі за темами «Активне творче життя», «Збалансоване харчування», «Спорт та здоров'я». Після завершення діти презентують свої проекти.)
V. Гра-змагання «Хто швидше?»
Часто показником здоров'я людини є здоров'я легень. Якщо легені здорові, у них вміщується багато повітря. Зараз ми проведемо своєрідне тестування. Для цього потрібно троє бажаючих.
(Дітям роздаються кульки. За командою вони починають їх надувати. Перемагає дитина, яка швидше надує кульку.)
VI. Підсумок заняття
Бережіть здоров'я, зміцнюйте і примножуйте його. І пам'ятайте, що здоров'я — найцінніший скарб, і від вас залежить, чи зумієте ви зберегти його на довгі роки.




































Тема заняття  «Здоров’я і шкідливі звички»
9 клас
Мета: довести до свідомості учнів, що шкідливі звички є основною причиною порушення здоров’я; формувати в учнів негативне ставлення до шкідливих звичок ( паління, вживання алкогольних напоїв, наркотиків); виховувати дбайливе ставлення до власного здоров’я.
Обладнання: чисті аркуші паперу, фломастери.
Коментар: за результатами тестування педагог планує подальшу
роботу за темою «Шкідливі звички»
Хід заняття
Соціальний педагог.
Запитання до учнів.
Що таке шкідливі звички?
Які шкідливі звички ви знаєте?

Тестування « Що я знаю про шкідливі звички?
Позначити правильні варіанти відповідей.
1. Шкідливі звички – це:
а) мити руки з милом перед їдою;
б) палити, вживати алкоголь та наркотики;
в) вранці та ввечері чистити зуби;
г) човгати ногами; смоктати пальці, гризти нігті.
2. Що відбувається з дитиною, яка вживає алкоголь?
а) Вона швидше росте;
б) у неї покращується пам’ять;
в) вона погано вчиться;
г) вона завдає неабиякої шкоди власному здоров’ю.
3. Які наслідки може викликати паління?
а) Захворювання на рак легенів;
б) піднесення настрою;
в) зниження гостроти зору, слуху;
г) прискорення процесів дорослішання.
4. До чого призводить вживання наркотиків?
а) З’являється унікальна можливість відвідати віртуальні світи;
б) виникає фізіологічна і психологічна залежність від отрути;
в) деградує мозок людини;
г) людина стає більш розкутою і товариською.
Правильні варіанти відповідей:
1. б, г.
2. в, г.
3. а, в.
4. б, в.
За кожну правильну відповідь учень зараховує собі 1 бал.
8 балів – учень має чіткі уявлення про наслідки шкідливих звичок.
7 – 5 балів – загалом учень знає про шкідливий вплив алкоголю, тютюну та наркотиків на організм людини, але не має уявлення про конкретні наслідки вживання цих небезпечних речовин.
4 – 0 балів – учень потребує особливої уваги з боку педагогів та батьків і додаткової роз’яснювальної роботи щодо наслідків шкідливих звичок.
Слово соціального педагога.
Паління, вживання наркотиків і алкоголю назвали шкідливими звичками тому, що дуже небезпечні для здоров’я. проте, є чимало інших шкідливих звичок, які також ідуть не на користь людині: наприклад, однією з найпоширеніших є звичка горбитись. Вона призводить до викривлення хребта, що погіршує роботу органів кровообігу, дихання, травлення. Узагалі здавна вважали, що коріння всіх хвороб криється у неправильній поставі.
Та все ж найбільше зашкоджують здоров’ю людей паління, вживання алкогольних напоїв та наркотиків. Принцип звикання організму до тютюну, спиртного й наркотиків той самий. Речовини, що входять до їхнього складу, включаються у ланцюжок обміну речовин людського організму. Людина опиняється у так званій нікотиновій (алкогольній, наркотичній) залежності і вже не може обходитися без регулярного вживання цих отрут. Тому так складно позбутися подібних звичок, що найчастіше переходять у хворобу (алкоголізм і наркоманію).
Не секрет, що чимало підлітків хоча б раз пробували курити. Здавалося б, що тут такого: багато дорослих курять… але варто батькам знайти у кишені сина чи доньки пачку цигарок, і серйозної розмови не уникнути, адже тато й мама розуміють, що паління – дуже шкідлива звичка, а підлітки не сприймають її всерйоз, і даремно.
Чадний газ, утворюється під час горіння, у крові вступає в хімічну взаємодію з гемоглобіном, що, як ви знаєте, переносить кисень. Вміст кисню в крові курця різко падає, а значить, погіршується кровопостачання головного мозку. Саме тому в курців-початківців паморочиться голова. Після набуття досвіду» неприємні відчуття слабшають і згодом зникають, але негативний вплив тютюнового диму залишається. Нікотин руйнує діяльність нервової системи, серця, легенів, печінки, органів травлення, знижує гостроту зору та слуху. Тютюн – убивця вітамінів організмі. Одна викурена цигарка нейтралізує в ньому п’ять міліграмів вітамінів (стільки їх міститься в одному апельсині). За даними англійської королівської спілки лікарів, кожна викурена цигарка коштує курцям від 5 до 15 хвилин життя. У середньому ж курці живуть менше, ніж люди, які не курять, на 6 – 8 років.
Бесіда.
Як ви вважаєте, зазвичай з якої причини підлітки починають палити?
Чи може паління призвести до наркоманії? Поясніть свою думку.
Чому палити у підлітковому віці найбільш небезпечно?
Чому дівчатам особливо небезпечно палити?
Яке майбутнє чекає на суспільство, якщо молоде по покоління призвичаїться до цигарок?
Слово педагога.

Зовсім непитущі люди трапляються рідше, ніж некурящі. Можливо, тому що паління не приносить явного задоволення, а от алкоголь допомагає розслабитись, відчути себе вільніше. Але коли людина починає пити, вона потроху п’яніє, утрачає над собою контроль і може « перебрати норму». Що таке « норма»? простіше кажучи, це та кількість алкоголю, від якої тобі ще добре. Але варто продовжити пити і можна тяжко отруїтися.
Відомо, що в алкогольну залежність потрапити легко, але навряд чи ви задумувались, наскільки невинно це починається. Подумаєш, келих пива! Але згодом дозування будуть збільшуватися, потім пиво видається недостатньо міцним… найнебезпечнішими за все є слабко алкогольні напої з додаванням соку: на смак вони майже як лимонад, але набагато міцніші від пива. До речі, алкоголізм у підлітків розвивається в чотири рази швидше, ніж у дорослих.
Бесіда.
Чи можна вважати такі напої, як «Джин-тонік», «Лонгер», «Ром-кола», легкими тонізуючими напоями?
Як ви гадаєте, чи можна вважати рекламу слабоалкогольних напоїв та пива небезпечною для життя суспільства?
З якого віку людина може розпочати вживання алкоголю?
Слово педагога.
Уявіть собі: ви розмовляєте з другом або робите домашнє завдання. І раптом вам захотілося пити, та так сильно, що в очах темніє, усе тіло ломить і в голові паморочиться. Ви відчуваєте: якщо не вип’єте склянку води – просто помрете…
Щось схоже, тільки в сотні разів сильніше, відчуває наркоман, позбавлений звичайної дози. Сучасна людина в середньому живе близько сімдесяти років, а наркоман, що почав « колотися» , вживати «колеса» або курити «травичку» ще у підлітковому віці, навряд чи доживе до тридцяти років.
Навіть невеликі, але регулярні дози наркотиків змушують мозок сидіти на голодному пайку, позбавляючи його кисню. Людині стає важко зосереджуватися, погіршується пам’ять. Але найжахливіший стан, до якого може призвести людину наркоманія, - приступи жорстокої ломоти у м’язах, судоми, страшні галюцинації.
У наш час наркоманія – страшна загроза для молодого покоління.
Що ж робити, щоб уберегтися від цієї біди? Як не потрапити в кут, із якого мало хто може знайти вихід?

По-перше, не пробуйте наркотиків із цікавості або «за компанію». Більша частина їх викликає звикання вже з першої дози.

По-друге, ніколи не піддавайтесь на підбивання на кшталт: «Несила спробувати? Хіба ти боягуз?».

І завжди пам’ятайте про те, що будь-які наркотики коштують дорого і, роздаючи перші безкоштовні або дуже дешеві порції, їхні розповсюджувачі чіпляють на гачок» нові жертви.
Творче завдання « Моя відповідь така».
Педагог роздає учням аркуші паперу і пропонує написати, як би вони відповіли у подібних ситуаціях:
1. Друг ( подруга) похвалився, що спробував викурити цигарку і йому сподобалось. він пропонує спробувати і вам.
2. Ви потрапили у компанію, де всі курять. «Спробуй, це круто! Ми вже дорослі!» - кажуть вам.
3. До вас у гості прийшли друзі й принесли « Лонгер ». « Ось купили дорогою. Буде веселіше розважатись», - так пояснили вони свій вчинок.
Заключне слово.
Багато підлітків починають курити, вживати алкогольні напої саме тому, що із цигаркою або чаркою в руці видаються собі більш дорослими, стильними. Але чи за умислювались ви, чому так багато дорослих людей роками борються із залежністю від алкоголю, тютюну і ( тим паче) наркотиків? Тому, що ці згубні звички із задоволення перетворюються на страшні хвороби . то що ви оберете: здорове яскраве життя чи щоденну тяжку боротьбу за виживання?
Яким ви бачите своє майбутнє?
Добре подумайте над цим, беручи до рук цигарку чи пляшку пива.


Немає коментарів:

Дописати коментар